Osastomme historiikki alkaa sanoilla.....

 

Rautatieläisten Liiton osasto 81 ry. Historiikkiä vuosilta 1945-1948. Toinen maailmansota oli hiljattain päättynyt, väki alkoi palailla evakosta kotiseuduilleen Ja alkoi kiivas jälleenrakentamisen aika. Junaliikenteen elpymisen myötä, myös rautatieläisten piirissä alettiin tuntea tarvetta ammatilliseen Järjestäytymiseen, niinpä Rovaniemen liikennepuolen kintaskätiset perustivat ammattiosaston, Joka liittyi silloiseen Suomen Rautatieläisten Llittoon ja osasto sai numerokseen 81 

Näissä merkeissä kokoonnuttiln perustavaan kokoukseen 14 päivä kesäkuuta 1945, kokoukseen osallistuivat seuraavat henkilöt. X Honkonen, X Eskelinen, X Wilman, X Lehtiö, X Ollila, X Särkkä, X Autio, X lamminaho, X Salo, X Leinonen, X Aisala, X Eronen, X Lindholm, X Hanninen, X Laapotti, X Kauranen, X Salo ja X Koskinen. Kokouksen koollekutsuja X Honkonen toimi kokouksen puheenjohtajana sihteeriksi valittiin X Eskelinen Ja pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin X Wilman ja X Lehtiö. Osaston ensimmäiseen johtokuntaan valittiin seuraävat jäsenet. X Honkonen, X Eskelinen, X Wilman, X Ollila, X Lehtiö .ia X Särkkä. Osaston jäsenmaksuna päätettiin kantaa jäseniltä 5 mk kuukaudessa, JäsenmaksuJen kantomiehiksi valittiin X Salo ja X Koskinen. Osaston rahastonhoitajaksi valittiin X Kauranen. Kokouksessa selviteltiin Suomen Rautatieläisten liiton tarkoitusta ja toimintaa, osaston säännöiksi hyväksyttiin sopimuskirjassa olevat Suomen Rautatieläisten liiton osastojen säännöt, osaston toimintaalueeksj- rajattiin Tervola- Kemijärvi- Valtakunnan raja. Kokouksen päätteeksi oltiin ykeimielisiä toiminnan tarpeellisuudesta. perustamievuoden loppuun mennessä oli osaston jäsenmäärä kasvanut kahdestakymmenestäviidestä (25) kolmeenkymneneen seitsemään (37) Vuosi 1948 oli osastolle sikäli merkittävä, että osasto liittyi Ammatilliseen paikallisjärjestöön, ensimmäiseksi edustajiksi valittiin X Honkonen Ja X Hannula

 

Ja koska tietoturva on tätä päivää niin ETUNiMET täytyi jättää X:säksi 

MUTTA mutta, alkuperäinen arkumentti-kirjoitus löytyy tästä linkistä kirjautuneille

(HUOM! vain) jäsenille

4.12.2020 R K (Sivujen ylläpiättäjä)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Palaute "lokero" löytyy kun rullaat TÄTÄ sivua ihan alas.......

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tässä alla jatkuu.....  kuvia ja otoksia, radan ja asemien historiasta......

PDF-tiedostoRakennus piirustus 1907 Rovaniemen 1. asema Huom! Valokuva kopio syyskuu 2014.pdf (1.3 MB)
Tässä Rovaniemen ensimmäisestä asemasta havainnekuva pohjapiirustuksesta, siitä millaiset huoneet/tilat siihen aikaan olleet. Kuva ja esille asettelulupa saatu Rovaniemen kuvataidekoululta [Sijaitsee kyseisessä rakennuksessa] Jossa oppilastyönä tehdään asemasta pienoismallia syksyllä 2014] RK
PDF-tiedostoRovaniemen asemien historiaa sieltä 1909 alkaen RK 22.9.2012 kotisivulle.pdf (924 kB)
Pongasin tälläisenkin muistelman (kuka lieneen laatinut) Hyvinpitkälti hyvä tietokysymys tuo että Rovaniemen asema on ollut Ylivieskassa evakkoajan 1945? ja millähän junalla asema palasi 01.06.1945 vanhalle asemalle? Siis oliskohan Rovaniemen asemia sittenkin ollut 6 (kuusi) Voisko joku kommentoida ? [Viittaan Resiina lehdessä (4-2001) olleeseen juttuun, Rovaniemen viisi asemaa] Skannattu/RK 21.9.2012
PDF-tiedostoOte Resiina lehdestä (4-2001) Rovaniemen viisi asemaa RK 22.9.2012 kotisivulle.pdf (1.4 MB)
Tässäpä ote Resiina lehden jutusta Rovaniemen viisi asemaa. Allekirjoittaneella on kyseinen lehti jos joku haluaa lainata. On muuten hienosti ja huolellisesti tehty lehtijuttu + hyviä kuvia. Skannattu/RK 23.9.2012

 

RAiDE LEVEYS:

 

SUOMI 1524 mm/tai 1,524 m (jokotai 60 tuumaa tai siis kun jalka on 12 tuumaa, häätyy se olla 5 jalkaa)

[kun 1 tuuma on 0,0254 metriä]

RUOTSI 1435 mm  (+Tampereen ratikka)

1524 - 1435 = 89 mm (noin 9 senttiä leveämpi, niin ja tai kapeampi)

Tästä linkistä Tampereen ratikan sivuille

VENÄJÄ 1520 mm (Huom! 0,0004 m kapeampi)

1435 mm on mm. Eurooppalainen raideleveys (?)

 

Suomen rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus n. 6000 km)  sivulinkki infoa

 

Ruotsin rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus n.16500 km)  sivulinkki infoa

 

Norjan rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus? Ei löytynyt täsmällistä tietoa "ei  googlestakaan" 2014) Ei EU

 

Venäjän rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus? Ei löytynyt paikkaansa pitävää tietoa "ei googlestakaan" 2014) Ei EU

 

Josko ketä lie kiinosti.....?  

RK 30.6.2014

VR juhli 150 taivaltaan 15.3.2012

Suomen ensimmäinen henkilöliikenteelle tarkoitettu ratayhteys Helsingistä Hämeenlinnaan valmistui vuonna 1862   tässä linkki

1995 alkoi 10000 ‰ alamäki ja kylymä kyyti kö valtion omistama VR muuttui osakeyhtiö VR-yhtymä Oy, (ns. liikelaitos) vauhti näkyy jatkuvan/kiihtyvän >> Tässä linkki 

 

Antaa palautetta jos kismittää tai muutenki vain jos tiedot virheellisiä... siis palautettä voit jättää kun rullaat tätä sivua alas.......

 

 

HOX! SE palaute osio löytyy kun kelaat tätä sivua tarpeeksi ALAS

Mailman levein raideleveys siis 1676 mm

Leveimmät

raideleveydet

1676 mm 

löytyy Intia, Pakistan, Chile, Argentiina ja Espanja

 

Tässä vielä junanopeuksien tietoja:

1435 mm raiteilla tavarajunan nopeusennätys 350 km/h Kiinassa vuosi 2021

 

Mikä olis kaikkien aikojen MM-ennätys kaksiraiteisilla...?

 

Rautatien alkuvaiheet (1909 – 1940) Rovaniemellä

[Kalevi Mikkonen 2018] Tästä sivulinkki Kalevin historiansivuille

Kalevi tehnyt todella hyvää historiikkiä... (Sivupäivittäjän miete ja pohdiskelu)

 

Rullaa tätä sivua ihan alas saakka, mikäli haluat jättää jotain kommenttia tai  palautetta....

Tietokysymys kuvien katsojille ja sivusurffaajille!

Montako rautatieasemaa on Rovaniemellä?

Meniskö se näin että Jaatila, Ruikka, Muurola, Hirvas, Imari, {Rovaniemen kolme (2) "käytössä" olevaa asemaa} Nivavaara/Vaarala, Kulus, Vika ja Misi......

{Korjaus asemarakennustietoihin, ajalta 1951 - 1954 asemarakennus pistettiin kylmilleen elokuussa 2016 (asemasta kuvia alla) Ja Muurolan "historiassa toinenkin" asemarakennus on palanut maantasalle}

Yhteensä 12 asemaa ?

Syystä että Rovaniemi ja Rovaniemen maalaiskunta päättivät yhdistyä 1. tammikuuta 2006 Rovaniemen kaupungiksi.

 

Toki vielä jälkihuomautuksena voi mainita "laituri seisakkeet" ? Jääskeläinen, Kirkonkangas ja Ounasvaara/kisapysäkki,

unohtamatta että Rovaniemen ensimmäinen rautatieasema (1909) ei ole enää radan varrella..(Poromiehentiellä)

Yllämainitut tiedot ei ole kiveen hakattuja argumenttejä ja tietoja saa oikaista/kommentoida etusivulle tai tämän sivun alaosan palaute "laatikoihin" joka on toivottavaa.

Etupäässä tietoja on luettu ja "kuviteltu" Jussi Iltasen RADAN VARRELLA kirjasta joka on näiden asioiden suhteen erittäin mielenkiintoinen teos, kannattaa lukea....

ps. Mainitaan nyt sekin että sodanjälkeen isohaaran silta oli poissa käytöstä ja tilapäisesti Rovaniemen asema "osoitteellisesti" sijaitsi Ylivieskassa....!

5.5.2013 RK

.............................................

ViiMEiNEN LÄTTÄHATTU VUORO Rovaniemeltä - Kemijärvelle 29.5.1988

Tässä sivulinkki + kuva 

(Rohkenen epäillä että
vuosi on ollut 1987
päivä määrä ?
Kuljettaja Juoppei S,
ja Kond Toivanen K)

Asia täytynee varmistaa..?

6.6.2021 RK (Rovaniemen torille ilmestyi/karkasi lättähattu ilman pyöriä) 

 

Asema kuvien aatelia kunnia paikalla, siinä on radan historiaa ja lehtien havinaa kerrakseen...
(Kuva skannattu) RK 21.9.2012
Kuvapongauksia: kiskotarinaa radan tulemisen historiasta Rovaniemelle alkaen 2009
Kesällä 2014 RK {löytyy/sijaitsee poromiehentien pohjoispäästä}
Kuvapongauksia: kiskotarinaa radan tulemisen historiasta Rovaniemelle alkaen 2009
Kiskopaino 1 m kiskoa painoi 25, 43 ja 54 kg
Kesällä 2014 RK {löytyy/sijaitsee poromiehentien pohjoispäästä}
Rovaniemen väliaikainen asema 1951-54 idästä päin kuvattuna (Kuvan käyttöoikeusmaksu maksettu ja hankittu rautatiemuseo säätiö Hyvinkää) RK070212
Rovaniemen väliaikainen asema 1951-54 pohjoisesta päin kuvattuna (Kuvan käyttöoikeusmaksu maksettu ja hankittu rautatiemuseo säätiö Hyvinkää) RK070212
Sähköratapohjustus hommat kovassa käynnissä 12.8.2003
Kuvan ottanut RK
Lauantaina 2.6.2012 pongattiin Rovaniemen asemalla nostalginen juna "lättä hattu" Siinä ne uusi ja vanha aika poseeraa keskenään kilpaa auringon loisteessa.
(Kuvan ottanut ja laittanut R Kähkönen) 5.6.2012
Lättä kuvattuna ja nähtynä Sallan asemala 1.7.2012 ehkä viimeistä kertaa sillä PORHA järjesti jäähyväisajelun tuona päivän. Kuvan otti ja laittoi R Kähkönen 2.7.2012
[OSOITA HiiRELLÄ KUVAA NIIN se suurenee] valitettavasti teksti katoaa
Historian ja vihreiden lehtien havinaa. Kelloselän päätepuskimilla kävi lättähattu jäähyväisreissulla 1.7.2012 (toivotaan että vielä nähdään)
Kuvan otti Juha Tuhkala ja laittoi RK 3.7.2012
Kuka tunnistaa suomalaiset? Yksi venäläinen ainakin istuu ohjaamossa 1.7.2012 Sallan radalla
Kuvan otti Juha Tuhkala ja laittoi RK 3.7.2012
Liikenteen solmukohta Kemijärvellä, ilmassa helikopteri taustalla uutuutta hohtava sähkörata, uudehkot makuuvaunut ja etualalla "lättähattu" miehistöineen 28.6.2014 PORHA.n juna oli tilattu ajeluttamaan papatuspäivien yleisöä. Sää oli mainio ja yleisöä paljon.
*
*

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

HUOM!
Palautteeseen ei voi lisätä kuvia eikä liitteitä......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Kotisivujen ylläpito vuodesta 2012: R Kähkönen osasto81.omakotisivu[åt]gmail.com 

Kokouksen tuoksinnassa 29.5.2012 Rovaniemen aseman kerhotiloissa.
(kuvan laittoi R Kähkönen 1.6.2012)

Tähän sopisi vaikka mainos....?