Kuvia ja otoksia, radan ja asemien historiasta. Osasto 81 historiikki lisätään myös....

Palaute "lokero" löytyy kun rullaat TÄTÄ sivua ihan alas.......

PDF-tiedostoRakennus piirustus 1907 Rovaniemen 1. asema Huom! Valokuva kopio syyskuu 2014.pdf (1.3 MB)
Tässä Rovaniemen ensimmäisestä asemasta havainnekuva pohjapiirustuksesta, siitä millaiset huoneet/tilat siihen aikaan olleet. Kuva ja esille asettelulupa saatu Rovaniemen kuvataidekoululta [Sijaitsee kyseisessä rakennuksessa] Jossa oppilastyönä tehdään asemasta pienoismallia syksyllä 2014] RK
PDF-tiedostoRovaniemen asemien historiaa sieltä 1909 alkaen RK 22.9.2012 kotisivulle.pdf (924 kB)
Pongasin tälläisenkin muistelman (kuka lieneen laatinut) Hyvinpitkälti hyvä tietokysymys tuo että Rovaniemen asema on ollut Ylivieskassa evakkoajan 1945? ja millähän junalla asema palasi 01.06.1945 vanhalle asemalle? Siis oliskohan Rovaniemen asemia sittenkin ollut 6 (kuusi) Voisko joku kommentoida ? [Viittaan Resiina lehdessä (4-2001) olleeseen juttuun, Rovaniemen viisi asemaa] Skannattu/RK 21.9.2012
PDF-tiedostoOte Resiina lehdestä (4-2001) Rovaniemen viisi asemaa RK 22.9.2012 kotisivulle.pdf (1.4 MB)
Tässäpä ote Resiina lehden jutusta Rovaniemen viisi asemaa. Allekirjoittaneella on kyseinen lehti jos joku haluaa lainata. On muuten hienosti ja huolellisesti tehty lehtijuttu + hyviä kuvia. Skannattu/RK 23.9.2012

 

RAiDE LEVEYS:

 

SUOMI 1524 mm/tai 1,524 m (jokotai 60 tuumaa tai siis kun jalka on 12 tuumaa, häätyy se olla 5 jalkaa)

[kun 1 tuuma on 0,0254 metriä]

RUOTSI 1435 mm

VENÄJÄ 1520 mm

 

Suomen rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus n. 6000 km)  sivulinkki infoa

 

Ruotsin rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus n.16500 km)  sivulinkki infoa

 

Norjan rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus? Ei löytynyt täsmällistä tietoa) Ei EU

 

Venäjän rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus? Ei löytynyt paikkaansa pitävää tietoa) Ei EU

 

Josko ketä lie kiinostaa.....?  

RK 30.6.2014

Antaa palautetta jos kismittää tai muutenki vain jossolen väärässä... tässä linkki  siis palaute

 

 

Rautatien alkuvaiheet (1909 – 1940) Rovaniemellä

[Kalevi Mikkonen 2018] Tästä sivulinkki Kalevin historiansivuille

 

Rullaa sivua ihan alas saakka mikäli haluat jättää palautetta, kiitos

Tietokysymys kuvien katsojille ja sivusurffaajille!

Montako rautatieasemaa on Rovaniemellä?

Meniskö se näin että Jaatila, Ruikka, Muurola, Hirvas, Imari, {Rovaniemen kolme (2) "käytössä" olevaa asemaa} Nivavaara, Kulus, Vika ja Misi {Korjaus asemarakennustietoihin, ajalta 1951 - 1954 asemarakennus pistettiin kylmilleen elokuussa 2016 (asemasta kuvia alla) Ja Muurolan asemarakennuskin on palanut maantasalle}

Yhteensä 12 asemaa ?

Syystä että Rovaniemi ja Rovaniemen maalaiskunta päättivät yhdistyä 1. tammikuuta 2006 Rovaniemen kaupungiksi.

 

Toki vielä jälkihuomautuksena voi mainita "laituri seisakkeet" ? Jääskeläinen, Kirkonkangas ja Ounasvaara, unohtamatta että Rovaniemen ensimmäinen rautatieasema (1909) ei ole enää radan varrella..

Yllämainitut tiedot ei ole kiveen hakattuja argumenttejä ja tietoja saa oikaista/kommentoida suoraan tähän linkkiin joka on toivottavaa.

Etupäässä tietoja on luettu Jussi Iltasen RADAN VARRELLA kirjasta joka on näiden asioiden suhteen erittäin mielenkiintoinen teos, kannattaa lukea....

ps. Mainitaan nyt sekin että sodanjälkeen isohaaran silta oli poissa käytöstä ja tilapäisesti Rovaniemen asema "osoitteellisesti" sijaitsi Ylivieskassa....!

 

5.5.2013 RK
Asema kuvien aatelia kunnia paikalla, siinä on radan historiaa ja lehtien havinaa kerrakseen...
(Kuva skannattu) RK 21.9.2012
Kuvapongauksia: kiskotarinaa radan tulemisen historiasta Rovaniemelle alkaen 2009
Kesällä 2014 RK
Kuvapongauksia: kiskotarinaa radan tulemisen historiasta Rovaniemelle alkaen 2009
Kiskopaino 1 m kiskoa painoi 25, 43 ja 54 kg
Kesällä 2014 RK
Rovaniemen väliaikainen asema 1951-54 idästä päin kuvattuna (Kuvan käyttöoikeusmaksu maksettu ja hankittu rautatiemuseo säätiö Hyvinkää) RK070212
Rovaniemen väliaikainen asema 1951-54 pohjoisesta päin kuvattuna (Kuvan käyttöoikeusmaksu maksettu ja hankittu rautatiemuseo säätiö Hyvinkää) RK070212
Sähköratapohjustus hommat kovassa käynnissä 12.8.2003
Kuvan ottanut RK
Lauantaina 2.6.2012 pongattiin Rovaniemen asemalla nostalginen juna "lättä hattu" Siinä ne uusi ja vanha aika poseeraa keskenään kilpaa auringon loisteessa.
(Kuvan ottanut ja laittanut R Kähkönen) 5.6.2012
Lättä kuvattuna ja nähtynä Sallan asemala 1.7.2012 ehkä viimeistä kertaa sillä PORHA järjesti jäähyväisajelun tuona päivän. Kuvan otti ja laittoi R Kähkönen 2.7.2012
[OSOITA HiiRELLÄ KUVAA NIIN se suurenee] valitettavasti teksti katoaa
Historian ja vihreiden lehtien havinaa. Kelloselän päätepuskimilla kävi lättähattu jäähyväisreissulla 1.7.2012 (toivotaan että vielä nähdään)
Kuvan otti Juha Tuhkala ja laittoi RK 3.7.2012
Kuka tunnistaa suomalaiset? Yksi venäläinen ainakin istuu ohjaamossa 1.7.2012 Sallan radalla
Kuvan otti Juha Tuhkala ja laittoi RK 3.7.2012
Liikenteen solmukohta Kemijärvellä, ilmassa helikopteri taustalla uutuutta hohtava sähkörata, uudehkot makuuvaunut ja etualalla "lättähattu" miehistöineen 28.6.2014 PORHA.n juna oli tilattu ajeluttamaan papatuspäivien yleisöä. Sää oli mainio ja yleisöä paljon.
*
*

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

HUOM!
Palautteeseen ei voi lisätä kuvia eikä liitteitä......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Kotisivujen ylläpito: R Kähkönen osasto81.omakotisivu[åt]gmail.com 

Kokouksen tuoksinnassa 29.5.2012 Rovaniemen aseman kerhotiloissa.
(kuvan laittoi R Kähkönen 1.6.2012)
hieromo/0350/1.1/2021/oo1/ESoxxxcxx