Rakennus piirustus 1907 Rovaniemen 1. asema Huom! Valokuva kopio syyskuu 2014.pdf (1.3 MB) Tässä Rovaniemen ensimmäisestä asemasta havainnekuva pohjapiirustuksesta, siitä millaiset huoneet/tilat siihen aikaan olleet. Kuva ja esille asettelulupa saatu Rovaniemen kuvataidekoululta [Sijaitsee kyseisessä rakennuksessa] Jossa oppilastyönä tehdään asemasta pienoismallia syksyllä 2014] RK |
|
Rovaniemen asemien historiaa sieltä 1909 alkaen RK 22.9.2012 kotisivulle.pdf (924 kB) Pongasin tälläisenkin muistelman (kuka lieneen laatinut) Hyvinpitkälti hyvä tietokysymys tuo että Rovaniemen asema on ollut Ylivieskassa evakkoajan 1945? ja millähän junalla asema palasi 01.06.1945 vanhalle asemalle? Siis oliskohan Rovaniemen asemia sittenkin ollut 6 (kuusi) Voisko joku kommentoida ? [Viittaan Resiina lehdessä (4-2001) olleeseen juttuun, Rovaniemen viisi asemaa] Skannattu/RK 21.9.2012 |
Ote Resiina lehdestä (4-2001) Rovaniemen viisi asemaa RK 22.9.2012 kotisivulle.pdf (1.4 MB) Tässäpä ote Resiina lehden jutusta Rovaniemen viisi asemaa. Allekirjoittaneella on kyseinen lehti jos joku haluaa lainata. On muuten hienosti ja huolellisesti tehty lehtijuttu + hyviä kuvia. Skannattu/RK 23.9.2012 |
RAiDE LEVEYS:
SUOMI 1524 mm/tai 1,524 m (jokotai 60 tuumaa tai siis kun jalka on 12 tuumaa, häätyy se olla 5 jalkaa)
[kun 1 tuuma on 0,0254 metriä]
RUOTSI 1435 mm (+Tampereen ratikka)
1524 - 1435 = 89 mm (noin 9 senttiä leveämpi, niin ja tai kapeampi)
Tästä linkistä Tampereen ratikan sivuille
VENÄJÄ 1520 mm (Huom! 0,0004 m kapeampi)
1435 mm on mm. Eurooppalainen raideleveys (?)
Suomen rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus n. 6000 km) sivulinkki infoa
Ruotsin rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus n.16500 km) sivulinkki infoa
Norjan rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus? Ei löytynyt täsmällistä tietoa "ei googlestakaan" 2014) Ei EU
Venäjän rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus? Ei löytynyt paikkaansa pitävää tietoa "ei googlestakaan" 2014) Ei EU
Josko ketä lie kiinosti.....? RK 30.6.2014
VR juhli 150 taivaltaan 15.3.2012
Suomen ensimmäinen henkilöliikenteelle tarkoitettu ratayhteys Helsingistä Hämeenlinnaan valmistui vuonna 1862 tässä linkki
1995 valtion omistama VR muuttui VR Oy:si (ns. liikelaitos) > >tässä linkki
Antaa palautetta jos kismittää tai muutenki vain jos tiedot virheellisiä... siis palautettä voit jättää kun rullaat tätä sivua alas.......
HOX! SE palaute osio löytyy kun kelaat tätä sivua tarpeeksi ALAS
Leveimmät
raideleveydet
1676 mm
löytyy Intia, Pakistan, Chile, Argentiina ja Espanja
Tässä vielä junanopeuksien tietoja:
1435 mm raiteilla tavarajunan nopeusennätys 350 km/h Kiinassa vuosi 2021
Mikä olis kaikkien aikojen MM-ennätys kaksiraiteisilla...?
JUTTU/www-sivu maailman ensimmäinen rautatie 15.9.1830 >> Löytyy tästä linkistä
JUTTU/www-sivu maailman ensimmäinen JUNA 27.9.1825 >> Löytyy tästä linkistä
Joskose google sitten tietää kaikki.....?
Rautatien alkuvaiheet (1909 – 1940) Rovaniemellä
Kalevi Mikkonen 2018
Kalevi tehnyt todella hyvää historiikkiä... (Sivupäivittäjän miete ja pohdiskelu, tämä sivu siis linkittyy Kalevin sivuilta) Tästä sivulinkki Kalevin historiansivuille
(Huom! Sivulinkki saattaa muuttua/vanhentua jne... pahoittelut jos ei toimi)
Palautteen ja kommentit voit lähettää osasto81.omakotisivu(@)gmail.com
___________________________________________
Tietokysymys kuvien katsojille ja sivusurffaajille!Montako rautatieasemaa on Rovaniemellä? Meniskö se näin että Jaatila, Ruikka, Muurola, Hirvas, Imari, {Rovaniemen kolme (2) "käytössä" olevaa asemaa} Nivavaara/Vaarala, Kulus, Vika ja Misi...... {Korjaus asemarakennustietoihin, ajalta 1951 - 1954 asemarakennus pistettiin kylmilleen elokuussa 2016 (asemasta kuvia alla) Ja Muurolan "historiassa toinenkin" asemarakennus on palanut maantasalle} Yhteensä 12 asemaa ?Syystä että Rovaniemi ja Rovaniemen maalaiskunta päättivät yhdistyä 1. tammikuuta 2006 Rovaniemen kaupungiksi.
Toki vielä jälkihuomautuksena voi mainita "laituri seisakkeet" ? Jääskeläinen, Kirkonkangas ja Ounasvaara/kisapysäkki, unohtamatta että Rovaniemen ensimmäinen rautatieasema (1909) ei ole enää radan varrella..(Poromiehentiellä) Yllämainitut tiedot ei ole kiveen hakattuja argumenttejä ja tietoja saa oikaista/kommentoida etusivulle tai tämän sivun alaosan palaute "laatikoihin" joka on toivottavaa. Etupäässä tietoja on luettu ja "kuviteltu" Jussi Iltasen RADAN VARRELLA kirjasta joka on näiden asioiden suhteen erittäin mielenkiintoinen teos, kannattaa lukea.... ps. Mainitaan nyt sekin että sodanjälkeen isohaaran silta oli poissa käytöstä ja tilapäisesti Rovaniemen asema "osoitteellisesti" sijaitsi Ylivieskassa....! 5.5.2013 RK ............................................. ViiMEiNEN LÄTTÄHATTU VUORO Rovaniemeltä - Kemijärvelle 29.5.1988 (Rohkenen epäillä että vuosi on ollut 1987 päivä määrä ? Kuljettaja Juoppei S, ja Kond Toivanen K) Asia täytynee varmistaa..?6.6.2021 RK (Rovaniemen torille ilmestyi/karkasi lättähattu ilman pyöriä)
|
|
Osastomme historiikki alkaa 1945 sanoilla.....
Osasto 81 perustamistarinaa 1945 alkaen.....pdf (262 kB) 4.12.2020 R K (Sivujen ylläpiättäjä) |
Laurila–Tornio–Haaparanta VR-sähkörata << VÄYLÄ viraston sivut
Kemi - Tornio - Haaparanta rautatien sähköistyksen lisäksi olisiko järkeä tehdä/jatkaa nelikiskoraide Torniosta Kemiin ja aina satamaan saakka ?(rapia 30 km mikäli olisi radanrakennus tekniikan puitteissa mahdollista), joka mahdollistaa eurooppalaisen juna kaluston pääsyn "syvemmälle" Suomeen. Voisi nousta Kemistä istuma-vaunuun ja käväistä jäämeren rannalla (Narvik) päiväreissun tai nouset makuuvaunuun ja heräät jossain Euroopan kaupungissa. Siniset on sivu Linkkejä, klikkaa hiirellä {Haaparannan ja Tornion välinen rautatie siltoineen vihittiin käyttöön 6.10.1919. Tämä mahdollisti suoran rautatieliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä. Tornion ja Haaparannan välille rakennettiin raide, jossa oli neljä kiskoa; kaksi kummallekin raideleveydelle.} ps. yllä oleva {teksti} on lainaus sivuilta} LiNKKi löytyy tästä Nyt kun sähkörataa rakennetaan Kemi - Tornio välille, voisiko ratapenkkaa, siltoja leventää jos on tarvetta ja lisätään ns. nelikiskoraide. Ei tarvitse rakentaa kallista jäämeren rataa Suomeen. Sähkörata ViRTA Euroopassa ja Suomessa toimii lienee samalla tavalla LiNKKi Se sitten........ ? Onnistuuko nelikiskot mahtumaan Kemijoen ylittävä silta (isohaaran voimalaitos) ja radan risteämien vaihdepiirit lähdettäessä Torniosta, Laurilassa ja Kemiin tultaessa ratapihalle? Sekä asemalaituritkin vaatii rakenne-ominaisuuksia kun noustaan erillaisiiin (eruooppalaisiin) matkustajavaunuihin jne.......? Se kuitenkin matkailun kannalta että Kemin aseman ohi kulkee 6+6 matkustaja junaa päivässä.. (siis vain yksi junan vaihto) Tornion aseman ohi kulkee 0 junaa päivässä (Kolarin junat pyyhältää kaukaa Tornio-Itäinen seisakkeen ohi) Pohtii sivujen ylläpitäjä..... Evp Vntr R K 13.3.2023
Havainne KUVA "nelikiskoraiteista" asennettu 22.5.2024 tässä linkki LK-kuvaan Pohtimista jatkettu surullisin aatoksin... Kemin rautaieasema toki on myynnissä {Digi Lapin Kansa uutisoi 28.4.2024 lähtöhinnaksi 50 000 € Senaatti-kiinteistöjen www-sivuilla. Jutussa kerrotaan että asemalle olisi löytynyt ostaja, mutta kaupat oli peruuntuneet tässä linkki juttuun LK-näköislehdessä 29.4.2024} (ps. Kemin rautatieaseman vihkimisvuosi 1902)
Tässä alla kotisivujen sähköposti osoite.... jos pohtii kommentoidaosasto81.omakotisivu[@]gmail.com
POHTiMiNEN jatkuu 25.8.2024 . . . . Neljän kiskon rata, jossa ratapenkka toimisi kahdella eri raideleveydellä, ei ole sähköradalla mahdollinen. Radan keskilinja eroaa eri raideleveyksillä, minkä vuoksi nelikiskoista toteutusta ei voitaisi hyödyntää tehokkaasti ja laajasti..? {HUOM! VR:llä oli aikoinaan isovaalee vetutri (olisiko jopa vielä kunnossa oleviakin) joka veti sähköttömillä rataosuuksilla "sähköjunavaunuja" mm Kem-Kli rataosuudella} >> tässä tietoja -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Näin junaliikenne kulkisi Haaparannan ja Oulun välillä. VR esitteli kolme malliaYLE-uutisia 9.7.2024 em asian tiimoilta löytyy tästä linkistä ps. UUTiS-sivulinkit voi mahdollisesti vanhentua/poistua, ja ei toimi?---------------------------------------------------------------------------------------------------
. |
|