PDF-tiedostoRakennus piirustus 1907 Rovaniemen 1. asema Huom! Valokuva kopio syyskuu 2014.pdf (1.3 MB)
Tässä Rovaniemen ensimmäisestä asemasta havainnekuva pohjapiirustuksesta, siitä millaiset huoneet/tilat siihen aikaan olleet. Kuva ja esille asettelulupa saatu Rovaniemen kuvataidekoululta [Sijaitsee kyseisessä rakennuksessa] Jossa oppilastyönä tehdään asemasta pienoismallia syksyllä 2014] RK
PDF-tiedostoRovaniemen asemien historiaa sieltä 1909 alkaen RK 22.9.2012 kotisivulle.pdf (924 kB)
Pongasin tälläisenkin muistelman (kuka lieneen laatinut) Hyvinpitkälti hyvä tietokysymys tuo että Rovaniemen asema on ollut Ylivieskassa evakkoajan 1945? ja millähän junalla asema palasi 01.06.1945 vanhalle asemalle? Siis oliskohan Rovaniemen asemia sittenkin ollut 6 (kuusi) Voisko joku kommentoida ? [Viittaan Resiina lehdessä (4-2001) olleeseen juttuun, Rovaniemen viisi asemaa] Skannattu/RK 21.9.2012
PDF-tiedostoOte Resiina lehdestä (4-2001) Rovaniemen viisi asemaa RK 22.9.2012 kotisivulle.pdf (1.4 MB)
Tässäpä ote Resiina lehden jutusta Rovaniemen viisi asemaa. Allekirjoittaneella on kyseinen lehti jos joku haluaa lainata. On muuten hienosti ja huolellisesti tehty lehtijuttu + hyviä kuvia. Skannattu/RK 23.9.2012

 

RAiDE LEVEYS:

 

SUOMI 1524 mm/tai 1,524 m (jokotai 60 tuumaa tai siis kun jalka on 12 tuumaa, häätyy se olla 5 jalkaa)

[kun 1 tuuma on 0,0254 metriä]

RUOTSI 1435 mm  (+Tampereen ratikka)

1524 - 1435 = 89 mm (noin 9 senttiä leveämpi, niin ja tai kapeampi)

Tästä linkistä Tampereen ratikan sivuille

VENÄJÄ 1520 mm (Huom! 0,0004 m kapeampi)

1435 mm on mm. Eurooppalainen raideleveys (?)

 

Suomen rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus n. 6000 km)  sivulinkki infoa

 

Ruotsin rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus n.16500 km)  sivulinkki infoa

 

Norjan rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus? Ei löytynyt täsmällistä tietoa "ei  googlestakaan" 2014) Ei EU

 

Venäjän rautatie tietoutta 2019 (Rataverkon pituus? Ei löytynyt paikkaansa pitävää tietoa "ei googlestakaan" 2014) Ei EU

 

Josko ketä lie kiinosti.....?  

RK 30.6.2014

VR juhli 150 taivaltaan 15.3.2012

Suomen ensimmäinen henkilöliikenteelle tarkoitettu ratayhteys Helsingistä Hämeenlinnaan valmistui vuonna 1862   tässä linkki

1995 valtion omistama VR muuttui VR Oy:si (ns. liikelaitos) > >tässä linkki 

 

Antaa palautetta jos kismittää tai muutenki vain jos tiedot virheellisiä... siis palautettä voit jättää kun rullaat tätä sivua alas.......

 

 

HOX! SE palaute osio löytyy kun kelaat tätä sivua tarpeeksi ALAS

Mailman levein raideleveys siis 1676 mm

Leveimmät

raideleveydet

1676 mm 

löytyy Intia, Pakistan, Chile, Argentiina ja Espanja

 

Tässä vielä junanopeuksien tietoja:

1435 mm raiteilla tavarajunan nopeusennätys 350 km/h Kiinassa vuosi 2021

 

Mikä olis kaikkien aikojen MM-ennätys kaksiraiteisilla...?

 

JUTTU/www-sivu maailman ensimmäinen rautatie 15.9.1830 >> Löytyy tästä linkistä

 

JUTTU/www-sivu maailman ensimmäinen JUNA 27.9.1825 >> Löytyy tästä linkistä

Joskose google sitten tietää kaikki.....?
Tässä likimain Rovaniemen ratapihan kokonaispituus 1,1 km
Kuva asennettu 31.3.2024 R K

Klikkaa kuvaa niin saat sen suuremmaksi...
Rovaniemen ratapihan pisin raide jossa tavarajuna ns suojastetulla alueella on 834 m
Kuva asennettu 31.3.2024 R K
Klikkaa kuvaa niin saat sen suuremmaksi...
Ja kotisivu päivittäjän "kotiaseman" ratapiha tietoja pituus 786 m
Kuva asennettu 31.3.2024 R K siis Koivun asema

Klikkaa kuvaa niin saat sen suuremmaksi...
Tavarajuna- ja vaunutietoa, nyt tilanpuutteen vuoksi vain puutavara vaunusta on kyse.......
Kuva asennettu 1.4.2024 R K

Klikkaa kuvaa niin saat sen suuremmaksi...
Tässä uusimman kaksikerrosvaunun tietoutta ja hieman IC-junasta jotka kulkee kaukoliikenteessä Suomen rautateillä VR
Kuva asennettu 1.4.2024 R K

Klikkaa kuvaa niin saat sen suuremmaksi...
Tästä kuvasta voi päätellä JUNA-NOPEUKSiA vuodelta 1928.
Kuva pongattu/kaapattu vuoden 1928 Lapin Kansan lehdestä joka myös alkoi kyseisenä vuonna ilmestymään...
KLiKKAA Hiirellä kuvaa niin se vähän suurenee
1.11.2024 RK

Ratapihojen "paikallisia" pituus ym tietoja......

Lisätään "kuvia/tietoja" sitä mukaa kun joku kyselee jne.....

   

Rautatien alkuvaiheet (1909 – 1940) Rovaniemellä

                                  Kalevi Mikkonen 2018 

Kalevi tehnyt todella hyvää historiikkiä... (Sivupäivittäjän miete ja pohdiskelu, tämä sivu siis linkittyy Kalevin sivuilta)   Tästä sivulinkki Kalevin historiansivuille

(Huom! Sivulinkki saattaa muuttua/vanhentua jne... pahoittelut jos ei toimi)

 

Palautteen ja kommentit voit lähettää  osasto81.omakotisivu(@)gmail.com

___________________________________________

Tietokysymys kuvien katsojille ja sivusurffaajille!

Montako rautatieasemaa on Rovaniemellä?

Meniskö se näin että Jaatila, Ruikka, Muurola, Hirvas, Imari, {Rovaniemen kolme (2) "käytössä" olevaa asemaa} Nivavaara/Vaarala, Kulus, Vika ja Misi......

{Korjaus asemarakennustietoihin, ajalta 1951 - 1954 asemarakennus pistettiin kylmilleen elokuussa 2016 (asemasta kuvia alla) Ja Muurolan "historiassa toinenkin" asemarakennus on palanut maantasalle}

Yhteensä 12 asemaa ?

Syystä että Rovaniemi ja Rovaniemen maalaiskunta päättivät yhdistyä 1. tammikuuta 2006 Rovaniemen kaupungiksi.

 

Toki vielä jälkihuomautuksena voi mainita "laituri seisakkeet" ? Jääskeläinen, Kirkonkangas ja Ounasvaara/kisapysäkki,

unohtamatta että Rovaniemen ensimmäinen rautatieasema (1909) ei ole enää radan varrella..(Poromiehentiellä)

Yllämainitut tiedot ei ole kiveen hakattuja argumenttejä ja tietoja saa oikaista/kommentoida etusivulle tai tämän sivun alaosan palaute "laatikoihin" joka on toivottavaa.

Etupäässä tietoja on luettu ja "kuviteltu" Jussi Iltasen RADAN VARRELLA kirjasta joka on näiden asioiden suhteen erittäin mielenkiintoinen teos, kannattaa lukea....

ps. Mainitaan nyt sekin että sodanjälkeen isohaaran silta oli poissa käytöstä ja tilapäisesti Rovaniemen asema "osoitteellisesti" sijaitsi Ylivieskassa....!

5.5.2013 RK

.............................................

ViiMEiNEN LÄTTÄHATTU VUORO Rovaniemeltä - Kemijärvelle 29.5.1988

Tässä sivulinkki + kuva 

(Rohkenen epäillä että
vuosi on ollut 1987
päivä määrä ?
Kuljettaja Juoppei S,
ja Kond Toivanen K)

Asia täytynee varmistaa..?

6.6.2021 RK (Rovaniemen torille ilmestyi/karkasi lättähattu ilman pyöriä) 

 

Asema kuvien aatelia kunnia paikalla, siinä on radan historiaa ja lehtien havinaa kerrakseen...
(Kuva skannattu) RK 21.9.2012
Kuvapongauksia: kiskotarinaa radan tulemisen historiasta Rovaniemelle alkaen 2009
Kesällä 2014 RK {löytyy/sijaitsee poromiehentien pohjoispäästä}
Kuvapongauksia: kiskotarinaa radan tulemisen historiasta Rovaniemelle alkaen 2009
Kiskopaino 1 m kiskoa painoi 25, 43 ja 54 kg
Kesällä 2014 RK {löytyy/sijaitsee poromiehentien pohjoispäästä}
Rovaniemen väliaikainen asema 1951-54 idästä päin kuvattuna (Kuvan käyttöoikeusmaksu maksettu ja hankittu rautatiemuseo säätiö Hyvinkää) RK070212
Rovaniemen väliaikainen asema 1951-54 pohjoisesta päin kuvattuna (Kuvan käyttöoikeusmaksu maksettu ja hankittu rautatiemuseo säätiö Hyvinkää) RK070212
Sähköratapohjustus hommat kovassa käynnissä 12.8.2003
Kuvan ottanut RK
Lauantaina 2.6.2012 pongattiin Rovaniemen asemalla nostalginen juna "lättä hattu" Siinä ne uusi ja vanha aika poseeraa keskenään kilpaa auringon loisteessa.
(Kuvan ottanut ja laittanut R Kähkönen) 5.6.2012
Lättä kuvattuna ja nähtynä Sallan asemala 1.7.2012 ehkä viimeistä kertaa sillä PORHA järjesti jäähyväisajelun tuona päivän. Kuvan otti ja laittoi R Kähkönen 2.7.2012
[OSOITA HiiRELLÄ KUVAA NIIN se suurenee] valitettavasti teksti katoaa
Historian ja vihreiden lehtien havinaa. Kelloselän päätepuskimilla kävi lättähattu jäähyväisreissulla 1.7.2012 (toivotaan että vielä nähdään)
Kuvan otti Juha Tuhkala ja laittoi RK 3.7.2012
Kuka tunnistaa suomalaiset? Yksi venäläinen ainakin istuu ohjaamossa 1.7.2012 Sallan radalla
Kuvan otti Juha Tuhkala ja laittoi RK 3.7.2012
Liikenteen solmukohta Kemijärvellä, ilmassa helikopteri taustalla uutuutta hohtava sähkörata, uudehkot makuuvaunut ja etualalla "lättähattu" miehistöineen 28.6.2014 PORHA.n juna oli tilattu ajeluttamaan papatuspäivien yleisöä. Sää oli mainio ja yleisöä paljon.
*
*

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

HUOM!
Palautteeseen ei voi lisätä kuvia eikä liitteitä....

Kotisivujen ylläpitäjä vuodesta 2012: R Kähkönen osasto81.omakotisivu[åt]gmail.com 

Osastomme historiikki alkaa 1945 sanoilla.....

PDF-tiedostoOsasto 81 perustamistarinaa 1945 alkaen.....pdf (262 kB)
4.12.2020 R K (Sivujen ylläpiättäjä)

Laurila–Tornio–Haaparanta VR-sähkörata   << VÄYLÄ viraston sivut

 

Kemi - Tornio - Haaparanta rautatien sähköistyksen lisäksi olisiko järkeä tehdä/jatkaa nelikiskoraide Torniosta Kemiin ja aina satamaan saakka ?(rapia 30 km mikäli olisi radanrakennus tekniikan puitteissa mahdollista), joka mahdollistaa eurooppalaisen juna kaluston pääsyn "syvemmälle" Suomeen.

Voisi nousta Kemistä istuma-vaunuun ja käväistä jäämeren rannalla (Narvik) päiväreissun tai nouset makuuvaunuun ja heräät jossain Euroopan kaupungissa.

Siniset on sivu Linkkejä, klikkaa hiirellä

{Haaparannan ja Tornion välinen rautatie siltoineen vihittiin käyttöön 6.10.1919. Tämä mahdollisti suoran rautatieliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä. Tornion ja Haaparannan välille rakennettiin raide, jossa oli neljä kiskoa; kaksi kummallekin raideleveydelle.}

ps. yllä oleva {teksti} on lainaus sivuilta} LiNKKi löytyy tästä 

Nyt kun sähkörataa rakennetaan Kemi - Tornio välille, voisiko ratapenkkaa, siltoja leventää jos on tarvetta ja lisätään ns. nelikiskoraide. Ei tarvitse rakentaa kallista jäämeren rataa Suomeen.

Sähkörata ViRTA Euroopassa ja Suomessa toimii lienee samalla tavalla  LiNKKi

Se sitten........ ?  Onnistuuko nelikiskot mahtumaan Kemijoen ylittävä silta (isohaaran voimalaitos) ja radan risteämien vaihdepiirit lähdettäessä Torniosta, Laurilassa ja Kemiin tultaessa ratapihalle? Sekä asemalaituritkin vaatii rakenne-ominaisuuksia kun noustaan erillaisiiin (eruooppalaisiin) matkustajavaunuihin jne.......?

Se kuitenkin matkailun kannalta että Kemin aseman ohi kulkee 6+6 matkustaja junaa päivässä.. (siis vain yksi junan vaihto) Tornion aseman ohi kulkee 0 junaa päivässä (Kolarin junat pyyhältää kaukaa Tornio-Itäinen seisakkeen ohi) 

Pohtii sivujen ylläpitäjä..... Evp Vntr R K 13.3.2023

 

Havainne KUVA "nelikiskoraiteista" asennettu 22.5.2024   tässä linkki LK-kuvaan

Pohtimista jatkettu surullisin aatoksin... Kemin rautaieasema toki on myynnissä {Digi Lapin Kansa uutisoi 28.4.2024 lähtöhinnaksi 50 000 € Senaatti-kiinteistöjen www-sivuilla. Jutussa kerrotaan että asemalle olisi löytynyt ostaja, mutta kaupat oli peruuntuneet tässä linkki juttuun LK-näköislehdessä 29.4.2024}

(ps. Kemin rautatieaseman vihkimisvuosi 1902)

 

Tässä alla kotisivujen sähköposti osoite.... jos pohtii kommentoida

osasto81.omakotisivu[@]gmail.com

 

POHTiMiNEN jatkuu 25.8.2024 . . . . 

Neljän kiskon rata, jossa ratapenkka toimisi kahdella eri raideleveydellä, ei ole sähköradalla mahdollinen. Radan keskilinja eroaa eri raideleveyksillä, minkä vuoksi nelikiskoista toteutusta ei voitaisi hyödyntää tehokkaasti ja laajasti..?
Pitäisi hyödyntää ja kokeilla tehokkaammin eri variaatiot, ajojohtimen poikkeavaa sijaintia, sähköveturin virroittimen (kelkan) leveyttä muuttaa, sekä mm sähkö/diesel-versiolla lyhyet  siirrot onnistuu toki ongelmitta (noin 30 km Tornio-Kemi/satama)

{HUOM! VR:llä oli aikoinaan isovaalee vetutri (olisiko jopa vielä kunnossa oleviakin) joka veti sähköttömillä rataosuuksilla "sähköjunavaunuja" mm Kem-Kli rataosuudella} >> tässä tietoja

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Näin junaliikenne kulkisi Haaparannan ja Oulun välillä. VR esitteli kolme mallia

YLE-uutisia 9.7.2024 em asian tiimoilta löytyy tästä linkistä

ps. UUTiS-sivulinkit voi mahdollisesti vanhentua/poistua, ja ei toimi?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

.

Jo 1928 pongatusta juna-aikatauluista voi päätellä että junaliikenne toimii Suomen ja Ruotsin välillä vaikka raideleveydet on erillaiset. Kuvakaappaus Lapin Kansan sivuilta joka alkoi ilmestymään kyseisenä vuonna 1928

Tähän sopisi vaikka mainos....?

Kokouksen tuoksinnassa 29.5.2012 Rovaniemen aseman kerhotiloissa.
(kuvan laittoi R Kähkönen 1.6.2012)